Når vi har snakket med ledelse og / eller ansatte på gulvet, er neste trinn typisk å segmentere målgruppen og finne den optimale kundereisen for hvert respektive segment. Nøyaktig kundereise er en essensiell digital strategi. Kundereisen er ganske spesifiktd reisen kunden er på fra start til slutt. Det vil si fra første gang hun blir klar over produktet til kunden vår, til at hun kjøpte dette produktet og den påfølgende perioden frem til hun igjen kjøper av vår kunde. Segmentering spiller en viktig rolle i forhold til kundereisen, siden alle mennesker er forskjellige og derfor må behandles annerledes fra start til slutt.
Verktøy
Når vi har segmentert de ulike målgruppene våre, velger vi de vertikaler som best adresserer målgruppen. Vi jobber typisk med 4 forskjellige digitale vertikaler: Mail, PPC, SEO og sosiale medier. Hver vertikal har sine fordeler og ulemper, basert på den segmenterte målgruppen. Gjennom hele prosessen fokuserer vi på å sette sammen en strategi som kombinerer forskjellige vertikaler som kompletterer hverandre.
Hvorfor er en digital strategi viktig
Hvis du ikke allerede har en digital strategi, er det viktig å komme i gang. I 2015 økte digital handel til 10 prosent hos danskene. Så dansker og europeere generelt er klare til å handle digitalt, noe som er en trend som ser ut til å fortsette markant de neste par årene. Hvis du ikke er posisjonert til å delta, vil du ganske enkelt bli ignorert på den digitale markedsplassen til fordel for konkurrentene dine.
Hvem trenger en digital strategi
De fleste selskaper bør ha en digital strategi. Dette gjelder BtB, BtC, råvareprodusenter, semi-offentlige selskaper, programvareselskaper osv. Noen BtB-selskaper rapporterer at de ikke trenger en digital strategi, ettersom salget deres skjer gjennom personlig salg. Som et resultat går selskaper glipp av muligheten til å påvirke sin målgruppe gjennom digitale medier, og dermed øke konverteringsfrekvensen når de er ute og snakker ansikt til ansikt med kunden.
Forskjellen fra en offline strategi
Mange store danske selskaper bruker i dag management consulting-hus når de planlegger sin strategi. Vi har stor respekt for de amerikanske management consulting-husene og andre, men vi gjør ting litt annerledes. Hos Obsidian Digital er vi født digitale, og selv om en del av vår ledelse kommer fra internasjonale konsulentselskaper, er vi langt mer tekniske enn våre etablerte konkurrenter. Vårt utgangspunkt for å jobbe med din digitale strategi er derfor bedre. Våre strategiske løsninger er forankret dypt i en teknologisk forståelse som generalister ikke per definisjon har.