Den mest populære og effektive form for PPC er uten tvil søkemotorannonsering. De største søkemotorene Google samt Microsofts søkemotor Bing tilbyder derfor at man kan kjøpe seg en god plass i søkeresultatene deres ved hjelp av annonser. Du betaler for at denne sender brukeren videre til din hjemmesiden via en annonse.
Derfor er et godt utgangspunkt for PPC-annonsering at du har relativt høy avanse på varene dine, slik at du både har godt utbytte og ’ekstra’ å kjøpe clicks for. La oss si at du selger et produkt i nettbutikken din til 500 kroner og tjener 350 per produkt. Av de 350 kronene ønsker å sette iallfall 200 kroner direkte i banken, slik at du har igjen 150 kroner å annonsere for.
Formålet med PPC-annonser er selvfølgelig å gi overskudd i forhold til hva den aktuelle virksomheten har investert i disse, men det er derimot ikke alle annonser som gir direkte overskudd.
Likevel benytter mange seg av dette verktøyet, spesielt i forhold til branding. PPC er en effektiv måte å knytte noen strategiske søkeord til merkevaren sin, slik at man dermed kan ha innflytelse på hvilke ord merkevaren assosieres med. Utover dette er PPC med på å skape oppmerksomhet og word of mouth rundt merkevaren, noe som igjen kan måles direkte som overskudd.