Kjennskapen til kunder og kundeemner bygger på dataene du til dels kan hente ut fra trafikken på hjemmesiden eller nettbutikken din, men også til dels de du kan hente eller kjøpe fra andre kilder. Det gjelder for eksempel informasjon om hva kundene klikker på på Adwords eller Facebook-annonser, hvilke Facebook-grupper de er medlemmer av, hvilke søkeord, termer og søkehensikter de ulike målgruppene bruker når de søker på emner som er relevante for dine produkter, samt demografiske og interessemessige data som kan hentes fra sosiale medier eller kjøpes fra analysebyråer og firmaer som har gjort det til en levevei å samle inn informasjon om våre vaner og forbrukermønster på internett.
Basert på denne kunnskapen kan du stille opp ulike triggere som aktiverer en helt spesifikk marketing flow som tar høyde for det enkelte kundeemnets interesser og hvor på kundereisen vedkommende befinner seg. Deretter kan den følges hele veien frem til – og kanskje etter – deres første kjøp hos deg.
Marketing Automation krever løpende justeringer
Folks interesser, preferanser og referanserammer er i stadig endring. Noe blir forrige års modt, mens nytt kommer til. Derfor krever en god og velfungerende Marketing Automation at det løpende følges opp på resultatene og at de ulike dataene evalueres.
Samtidig må du hele tiden være oppmerksom på hvilke nye tenders og utviklinger i markedet som er på vei inn, og hva det betyr for den fremtidige markedsføringen av dine produkter og tjenester overfor de ulike målgruppene.
Ved å løpende justere de ulike kampanjene og den tilhørende automatiseringen til målgruppenes nyeste interesser og påvirkninger, forblir dine produkter og tjenester relevante og brukbare for de ulike målgruppene og kundesegmentene dine. Dermed øker du treffsikkerheten, forbedrer click-through-raten og får en bedre konvertering.
Skal du ha hjelp til å sette opp din Marketing Automation?
Som nevnt tidligere kan det være tøft å komme i gang med Marketing Automation, fordi det krever inngående kunnskap om mange ulike online markedsføringesdisipliner- og metoder.
Derfor er det lurt å få hjelp til å sette opp og løpende justere din Marketing Automation av noen som er eksperter. Både på Marketing Automation og de ulike disiplinene som hører innunder det.
Her kan du med fordel ta tak i oss i Obsidian Digital. Vi er et danske, profesjonelt digitalt byrå som har noen av Danmarks skarpeste hjerner innenfor online markedsføring som partnere og ansatte. Samtidig er vi totalt uavhengig av plattformer og kjenner stor sett alle Marketing Automation-systemene som finnes på markedet. Uansett hva du kanskje allerede bruker, eller hva du har behov for, så kan vi hjelpe, gi råd og sikre deg størst mulig avkastning på bruken av Marketing Automation i din online markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan du være i gang i morgen!