Marketing Automation

Marketing Automation handler om at automatisere markedsføringen din, slik at budskapet ditt tilpasses den enkelte målgruppe og det trinnet på kundereisen den aktuelle kunden befinner seg på.

Dette gjelder uansett om den aktuelle kunden treffer på deg på dine egne sider, på sosiale medier eller noen av de andre plattformene du markedsfører deg selv, produktene eller tjenestene dine på. Målet er selvfølgelig å øke konverteringen og skape større omsetning til businessen din.

Marketing Automation blir mer og mer populært blant nettbutikker og andre som selger produkter og tjenester på nett. Men hva omfatter det, og er det i det hele tatt noe du kan ta i bruk i din business?

Contact

Markedsføring til Generation Me!

Marketing Automation er svaret på intelligent markedsføring til en generasjon av kunder der ”jeg” og ”mine behov” er spesielt i høysetet. Hvis den enkelte kundegruppe ikke kan se den åpenlyse fordelen for dem, er det vanskelig å få dem til å interessere seg for produktene dine.

Hos Obsidian Digital jobber vi med et 100% velprøvde framework for marketing automation.

Kontakt oss på tlf. +45 31 10 00 54 eller send en e-mail til Emil Reinholdt (Direktør) på eir@obsidian.dk

Samtidig har internettet og de sosiale mediene gjort det enklere for kunder å finne informasjon om de enkelte produktene og å komme hele veien frem til en kjøpssituasjon, uten at de på noe tidspunkt har vært i kontakt med selger. De tingene de selv kan lese om produktet og det de kan se at andre forteller om produktet avgjør om de velger ditt eller konkurrentenes produkter.

Skal du klare å få innflytelse på den enkeltes valg krever det derfor en svært personliggjort og kundeorientert markedsføring, som kan tilpasses målrettet og spesifikt mot hver av de ulike målgruppene som er interessert i dine produkter. Det kan i tillegg tilpasses svært presist mot stedet i kjøpsprosessen der den enkelte er når han møter budskapet ditt.

Hvordan implementeres Marketing Automation

For å utføre en Marketing Auomation brukes en it-løsning som oftest kjøres som en tjeneste i skyen. Tjenesten understøtter markedsføringsprosessene dine og kan integreres med CMS eller nettbutikksystem, samt de sosiale mediene og annonseplattformene du benytter deg av. Dermed får du muligheten til å målrette og tilpasse markedsføringen til de enkelte målgruppene og deres plassering på reisen mot å bli kunder. Det kan også brukes til å bearbeide folk etter at de har blitt kunder hos deg.

For å sette opp Marketing Automation riktig krever det mye kunnskap om kundene dine, deres demografiske og interessemessige informasjon, samt god kjennskap til adferden deres, både på sidene dine og de online og eventuelt trykte mediene kunder og potensielle kunder benytter seg av i hverdagen.

Databasert markedsføring

Kjennskapen til kunder og kundeemner bygger på dataene du til dels kan hente ut fra trafikken på hjemmesiden eller nettbutikken din, men også til dels de du kan hente eller kjøpe fra andre kilder. Det gjelder for eksempel informasjon om hva kundene klikker på på Adwords eller Facebook-annonser, hvilke Facebook-grupper de er medlemmer av, hvilke søkeord, termer og søkehensikter de ulike målgruppene bruker når de søker på emner som er relevante for dine produkter, samt demografiske og interessemessige data som kan hentes fra sosiale medier eller kjøpes fra analysebyråer og firmaer som har gjort det til en levevei å samle inn informasjon om våre vaner og forbrukermønster på internett.

Basert på denne kunnskapen kan du stille opp ulike triggere som aktiverer en helt spesifikk marketing flow som tar høyde for det enkelte kundeemnets interesser og hvor på kundereisen vedkommende befinner seg. Deretter kan den følges hele veien frem til – og kanskje etter – deres første kjøp hos deg.

Marketing Automation krever løpende justeringer

Folks interesser, preferanser og referanserammer er i stadig endring. Noe blir forrige års modt, mens nytt kommer til. Derfor krever en god og velfungerende Marketing Automation at det løpende følges opp på resultatene og at de ulike dataene evalueres.

Samtidig må du hele tiden være oppmerksom på hvilke nye tenders og utviklinger i markedet som er på vei inn, og hva det betyr for den fremtidige markedsføringen av dine produkter og tjenester overfor de ulike målgruppene.

Ved å løpende justere de ulike kampanjene og den tilhørende automatiseringen til målgruppenes nyeste interesser og påvirkninger, forblir dine produkter og tjenester relevante og brukbare for de ulike målgruppene og kundesegmentene dine. Dermed øker du treffsikkerheten, forbedrer click-through-raten og får en bedre konvertering.

Skal du ha hjelp til å sette opp din Marketing Automation?

Som nevnt tidligere kan det være tøft å komme i gang med Marketing Automation, fordi det krever inngående kunnskap om mange ulike online markedsføringesdisipliner- og metoder.

Derfor er det lurt å få hjelp til å sette opp og løpende justere din Marketing Automation av noen som er eksperter. Både på Marketing Automation og de ulike disiplinene som hører innunder det.

Her kan du med fordel ta tak i oss i Obsidian Digital. Vi er et danske, profesjonelt digitalt byrå som har noen av Danmarks skarpeste hjerner innenfor online markedsføring som partnere og ansatte. Samtidig er vi totalt uavhengig av plattformer og kjenner stor sett alle Marketing Automation-systemene som finnes på markedet. Uansett hva du kanskje allerede bruker, eller hva du har behov for, så kan vi hjelpe, gi råd og sikre deg størst mulig avkastning på bruken av Marketing Automation i din online markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan du være i gang i morgen!

Vil du vite mer? Du er alltid velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende samtale.

Kontakt oss Kontakt oss Ring: 60 73 60 60, skriv: obsidian@obsidian.dk eller utfyld skjemaet under

Website (required)