Det er flere ting som gjør seg gjeldende i forhold til høy rangering på Googles lokale søkeresultater. Mange SEO-faktorer går igjen i forhold til å toppe de generelle søkeresultatene, mens andre faktorer er spesielt viktige for å nå til toppen lokalt.
Opprett en Google My Business profil
En av forutsetningene for at Gooles søkemotor overhodet skal sette deg og bedriften din på kartet er at du har en profil på Google Plus Local. På denne må du være nøye på å angi informasjon som for eksempel kontaktopplysninger og beskrivelse av bedriften din. Googles søkemotor bruker disse opplysningene til å plassere deg geografisk, men også til å, i første omgang, rangere hjemmesiden din på de lokale søkeresultatene.
Synkroniser kontaktopplysninger
Deretter er det viktig at kontaktopplysningene dine er synkroniserte på alle mediekanaler der du og bedriften din er å finne. Det vil si at navn, telefonnummer og adresse er identiske på så vel Google Plus Lokal og Krak, som på Facebook og Trustpilot. Hvis disse opplysningene ikke er identiske kan Googles søkemotor få vanskeligheter med å sammenfatte disse henvisningene og plassere bedriften din, noe som til slutt vil ha negativ innflytelse på rankingen din.
Linkbuilding
Til det ovennevnte kan det tilføyes at synkronisering av kontaktopplysninger på diverse medier fungerer som en form for linkbuilding. Disse fungerer som online referanser – såkalte ’citations’. Jo flere citations du har, desto bedre vil du klare deg i Googles lokale ranking.
Utover dette er det viktig å lage en mer tradisjonell linkbuilding til hjemmesiden din. Det vil si at eksterne kilder skal linke til din hjemmeside. Ved lokal søkemotoroptimalisering gjedet at at hjemmesidene som linker til deg skal ha lokal geografisk relevans. Det vil si at du kan øke rankingen din i Googles lokale søkeresultater ved å få lokale kvalitetshjemmesider til å linke til din hjemmeside.