Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering går ut på å få flere av de besøkende på nettsiden eller i nettbutikken din til å bli kunder hos deg – og å generelt få mer ut av trafikken på siden din. For hva hjelper det med mange besøkende på siden, om det ikke genererer noen omsetning?

Hos Obsidian Digital kan vi – foruten å hjelpe deg med å få de riktige besøkende til hjemmesiden din – gjennomgå hele nettsiden med brukerøyne, og analysere trafikken til og på nettbutikken eller nettsiden din. Dermed kan vi finne ut hvor på siden det er behov for en konverteringsoptimalisering.

På bakgrunn av våre analyser mottar du en rapport med konkrete optimaliseringsforslag, som du enten kan implementere selv eller får hjelpe av oss til å implementere.

Contact

Våre verktøy

Hos Obsidian Digital bruker vi mange ulike verktøy for å optimalisere konverteringene dine. Vår brede palett av verktøy gjør at vi kan sette inn støtet akkurat der vi finner det viktigst, og ved å bruke den metoden vi mener er mest effektiv. 

Derfor tar Obsidian i bruk mange ulike verktøy. Noen av disse er:

Hos Obsidian Digital bruker vi programmet Visual Website Optimizer som et ledd i konverteringsoptimaliseringen av hjemmesider. Vi bruker programmet til å lage split-tests av hjemmesider, både i forhold til oppsett og innhold.

Eksempler på vår bruk av Visual Website Optimizer kan være å sammenligne flere ulike Facebook-annonser og se hvilken som skaper den beste konverteringsraten, eller å sjekke hvilket innhold i en E-postkampanje som får flest til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

Obsidian Digital tar videree bruk av Google Analytics for å kartlegge ulike opplysninger om målgruppen. Ved bruk av Google Analytics kan vi blant annet få svar på hvilke vaner, verdier og interesser denne gruppen har, samt hvilken adferd målgruppen har på din hjemmeside.

Dermed kan vi hos Obsidian Digital lage detaljerte og spesifikke løsninger for virksomheten og hjemmesiden din, som optimaliserer konverteringene på denne og skaper sorte tall på bunnlinjen.

Forut for Obsidian Digitals praktiske arbeid med å optimalisere konverteringene på hjemmesiden din, ligger grundige analyser av din virksomhet, målsettinger og forretningsmetoder.

Sånn sikrer vi din konverteringsoptimalisering

Hos Obsidian Digital tar vi med alle faktorene i regnestykket. For at vi kan sikre konverteringsoptimaliseringen din gjennomgår vi systematisk all trafikk på hjemmesiden og nettbutikken din, både med bruker- og profesjonelle øyne. 

Vi analyserer data og lager samtidig, i samarbeid med deg, en analyse av firma, målgruppe(r) og målsettinge(er).  Dermed får vi et nyansert utgangspunkt for hvor på siden det er bruk for konverteringsoptimalisering og hvordan dette best omsettes til praksis.

På bakgrunn av våre analyser mottar du en rapport med konkrete optimaliseringsforslag, som du enten kan implementere selv eller får hjelpe av oss til å implementere.

Hva kan du selv gjøre?

For at optimalisere konverteringsraten for hjemmesiden din er det også en del ting du kan gjøre selv. Her vil vi gi deg tre tips som du selv kan implementere i designet av hjemmesiden din:

  • Optimaliser forsiden din
  • Skriv/ha en ’Om Oss’-seksjon
  • Optimaliser din ’Legg i handlekurven’-funksjon

OPTIMALISER FORSIDEN DIN

Du kan selv optimalisere forsiden din ved å skape et enkelt inntrykk. Det vil si at det ikke må være for mange inntrykk på selve forsiden, da dette kan ’skremme’ eller intimidere potensielle kunder. Sørg derfor for, så lang tdet er mulig, å bruke rolige farger med god sammenheng til merket/produktet/tjenesten din.

Et annet godt råd er å bruke forsiden i et forsøk på å skape sikkerhet og trygghet for kunden i forbindelse med kjøp. Det kan for eksempel gjøres ved å understreke positive argumenter for hvorfor du er den rette å handle hos/av. Beskriv derfor gjerne dine gode service- og handelsbetingelser på forsiden.

Et siste råd for optimalisering av forsiden din er å plassere de essensielle funksjonene øverst i høyre hjørne. Undersøkelser har vist at forbrukernes øyne automatisk streifer dit når de besøker en hjemmeside.. Derfor er det mest effektivt å plassere de funksjonene som er direkte forbundet med salgt der. For eksemplel ’Legg i handlekurv’, Meld på nyhetsbrev’ eller ’Min ønskeliste’. 

OM OSS

Etter hvert som alt blir mer og mer digitalisert har forbrukerne også større og større behov for å vite at det finnes ekte mennesker på den andre siden av skjermen. Derfor er det lurt å ha en ’Om Oss’ seksjon på hjemmesiden din.

I denne seksjonen er det lurt å skrive kort om firmaet generelt, ’sette et ansikt på’ de ansatte i virksomheten og spesielt vektlegge de verdiene som knytter seg til firmaet. Denne formen for storytelling er med på å skape troverdighet rundt firmaet og hjemmesiden din, og dermed optimalisere konverteringsraten.

LEGG I HANDLEKURV

Dessverre er det kun omtrent halvparten av de som klikker ’Legg i handlekurven’-funksjonen som faktisk fullfører kjøpet til slutt. Dette kan du imøtekomme ved å for eksempel tone ned den aggressive formidlingen av innkjøpskurven i ankertekster. Det vil si at du ikke bruker ”kjøp (navnet på produktet ditt) nå!”, men kanskje rettere ”se varene mine”.

Utover det er et godt råd i forhold til å optimalisere konverteringsraten sin å tilby kunden fordelaktige tilbud i forbindelse med kjøp. I tillegg kan du optimalisere salget ditt ytterligere ved å tilby kunden, som alt har lagt varer i handlekurven, fri levering/et gratis produkt om han eller hun kjøper for 200 kroner mer. 

Vil du vite mer? Du er alltid velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende samtale.

Kontakt oss Kontakt oss Ring: 60 73 60 60, skriv: obsidian@obsidian.dk eller utfyld skjemaet under

Website (required)