Instagram-annonsering

På Instagram har du mulighet til å vise tekst- bilde- og videoannonser for relevante målgrupper. I tillegg er det mulig å nå enda bredere ut med kampanjen din, vi a et spesielt premium-produkt som heter Marquee.

Obsidian Digital kan hjelpe deg i gang eller gi den eksisterende Instagram-annonseringen din enda større effekt, ved å legge en effektiv strategi for annonseringen i tett samarbeid med firmaet ditt. Videre kan vi effektivt utnytte de synergiene som Instagram-annonsering kan gi sammen med Facebook-annonseringen din. For siden Facebook eier Instagram kjøres annonseringen på den samme administrative plattformen, og kampanjer kan avvikles på tvers av de sosiale nettverkene.

Instagram har for alvor gåt hen og blitt et særdeles brukbart sosialt media for annonsører. Hvis du kan se for deg at målgruppen din er tilstede på Instagram bør også du overveie å være der.

Contact

Instagram skiller seg derimot en del fra Facebook, primært grunnet to årsaker:

  1. For det første er Instagram sentrert rundt det visuelle, noe som betyr at du som annonsør må klare å uttrykke budskapet ditt gjennom bilder eller video og ultrakorte setninger.
  2.  For det andre er Instagram et medie der brukernes nyhetsfeed og stories utelukkende består av bilder og videoer fra personer de følger. Det betyr at annonsene dine må være minst like interessante og relevante som det innholdet brukeren ser fra personene de følger.

Dine muligheter for å annonsere på Instagram ligger henholdsvis i nyhetsfeeden og i stories. Nedenfor er begge mulighetene beskrevet, med både fordeler og ulemper.

Nyhetsfeed – Poster fra personer du følger

Vi kjenner til nyhetsfeeden fra Facebook, LinkedIn, Twitter m.fl. som de stedene der du kan se hva personer du følger legger ut, liker, kommenterer og deler. Som tidligere beskrevet skiller Instagram seg derimot noe ut, ved at du kun ser innhold fra personer du rent faktisk følger. På Instagram består nyhetsfeeden av bidler og vedeoer med tilhørende tekst, der kun en meget liten del av teksten er synlig.

DSK - IG - Newsfeed

Instagram Stories – Fullskjermopplevelser i begrenset tid

Når du legger ut annonser i nyhetsfeeden må du derfor holde deg innenfor disse rammene, noe som betyr at det primære arbeidet med annonsen ligger i bildet/videon, og IKKE i teksten. Dette skyldes at målgruppen din kun vil lese teksten din dersom de klikker seg inn på “Les mer” – og det gjør de kun dersom bildet eller videoen din fanger oppmerksomheten deres.

Her må du gjøre noen overveielser. For det første må du velge kvadratisk eller vertikalt format, slik at innholdet opptar så mye plass på skjermen som mulig. På den måten unngår du nemlig at andre oppslag fanger oppmerksomheten til målgruppen din. Utover det må du i annonseteksten formulere budskapet ditt i den første setningen, om du skal ha noen forhåpninger om at målgruppen din skal lese det.

Bruker du en video som annonseinnhold er også bruk av kvadratisk eller vertikalt format gjeldende. Utover det må videoen din vare i under ett minutt, og om mulig må du følge Instagrams anbefaling som per nå er rundt 15 sekunder. Overvei dessuten lyden i videoen, og hvis budskapet formidles må du huske undertekster. Mange mennesker bruker Instagram på offentlige steder, med lyden avslått.

Det nyeste tiltaket fra Instagram sin side er Instagram Stories. Her har du muligheten til å laste opp én eller flere korte sekvenser på 10 sekunder, som følgerne dine kan se i et begrenset tidsrom. Grunnet den begrensede varighet er Stories karakterisert av a t innholdet er preget av spontatinet – noe du må overføre til ditt innhold som annonsør.

Roccamore - IG - Stories

Formatet på Instagram Stories er en fullskjermopplevelse, noe som betyr at bilde eller videoen din fyller hele skjermen. På den måten fanger du brukerens fulle oppmerksomhet. Husk dessuten at langt de fleste Stories filmes og sees i vertikalt format, og derfor bør bilde eller videoen din naturligvis være i samme format.

Når du annonserer i Stories vil annonsen din komme opp mellom brukernes andre Stories fra de personene de følger. Her har brukeren, med et enkelt swipe til venstre, muligheten til å hoppe over annonsen din. Derfor er det viktig at budskapet ditt kommer helt først i videoen. Du skal med andre ord distribuere dine maksimale 10 sekunder på den måten at det viktigste kommer først.

For å få målgruppen din til å handle på Storyen din skal de “Swipe opp” (som tilsvarer at man klikker på en annonse for å se mer). Derfor blir din “call to action” i en Story å få målgruppen til å Swipe opp dersom de vil motta tilbudet ditt, lese mer, melde seg på eller lignende.

Hvilket format skal jeg velge?

Nå er spørsmålet om du skal velge Stories, nyhetsfeeden eller begge deler som annonseplassering. Det er fordeler og ulemper ved alle valg, og det avhenger i høy grad av det materiale du har til rådighet.

Akkurat nå vokser annonser på Stories med lynets hastighet, og flere og flere annonsører får øynene opp for muligheten. Dette skyldes at Stories synes være den beste løsningen grunnet fullskjermopplevelsen, som gir deg muligheten til å fange brukerens fulle oppmerksomhet – tilsvarende en reklame på TV-en.

Men selv om Stories virker som det åpenlyse valget, så viser langt de fleste tester at Stories fungerer best med video. Så hvis du utelukkende har bildemateriale vil det muligens være en god idé å starte annonseringen på Instagram i nyhetsfeeden.

Vil du vite mer? Du er alltid velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende samtale.

Kontakt oss Kontakt oss Ring: 60 73 60 60, skriv: obsidian@obsidian.dk eller utfyld skjemaet under

Website (required)