Google Analytics Sporing og oppsett

Google Analytics er et gratis analyseverktøy som kan brukes til å holde øye med trafikken på nettsiden din, samt finne ut av brukernes adferd på nettsiden. Med Google Analytics kan du også få svar på hvilke sider som er mest populære, hvor lenge folk blir på sidene og hvor mange sider gjestene besøker før de forlater nettstedet ditt igjen.

For å få fullt utbytte av Google Analytics krever det at det er riktig satt opp. Selve den grunnleggende oppsettingen er ikke vanskelig, men om du skal bruke de litt mer avanserte funksjonene, og for eksempel bruke det sammen med Google Adwords, kan vi hjelpe deg med å få alt korrekt satt opp.

KONTAKT

Lær hvordan du får mest mulig trafikk og konverteringer med våre eksklusive tips

Contact

Hvorfor Google Analytics?

Google Analytics er et gratis og uunnværlig analyseverktøy som kan brukes til å overvåke, analysere og dokumentere aktiviteten til bedriften din online.

Google Analytics kan gjøre bedriften din mer suksessfull. Verktøyet brukes til å skape overblikk og større innsyn i data, påvise potensielle forretningsområder eller områder som krever større fokus og/eller optimalisering, samt avdekke dine forbrukeres oppførsel og behov.

I 9/10 ganger hvor vi jobber med GA benytter vi Google Tag Manager.

Google Analytics rapporterer i detaljer om blant annet antall besøkende, hvilke sider som er mest populære, de besøkendes trafikkilder, besøkvarighet og engasjementet til de besøkende på hjemmesiden din. De opplysningene du får ut av Google Analytics er dermed uunværlige, da disse indikerer på hvilke områder det er (større) muligheter til å gjøre god forretning og/eller tiltrekke nye eller flere kunder.

Ut fra opplysninger funnet via Google Analytics har du dermed utarbeidet et utgangspunkt for å optimalisere de eksisterende funksjonene og aktivitetene på hjemmesiden din, samt treffe nye, potensielle kunder online.

Dermed kan den optimale bruken av Google Analytics være et særdeles nyttig verktøy for bedriften din. La derfor Obsidian Digital sikre at bedriften din får et større utbytte, ved bruk av riktig sporing og oppsett av Google Analytics.

De mange funksjonene i Google Analytics

Google Analytics er et analyseverktøy med mange funksjoner og features.

I Google Analytics kan man, via ulike ’filtre’, spesifisere søkeverktøyet slik at man får akkurat den informasjonen man ønsker. Et av disse filtrene deler inn periodene der Google Analytics søker.

Dermed gjør Google Analytics det mulig for deg å segmentere og filtrere opplysninger om både brukere og informasjon etter spesifikke periodemessige krav. Dette betyr at du for eksempel kan bruke Google Analytics til å finne ut hvilket innhold på hjemmesiden din som er spesielt populært en gitt da, hvor mye trafikk den nye månedskampanjen har skapt på hjemmesiden eller hvilke poster som førte til salg i går.

Via Google Analytics kan du også filtrere dine data efter demografi, interesser, sprog, brancheanalyser og statistik, samt hvilke enheder, der bruges til at tilgå din hjemmeside.

Du skal få det du søker etter

Google Analytics gir deg informasjon basert på kvantitative data – altså informasjon som, på bakgrunn av mye informasjon, kan si noe spesifikt om noe.

Markedsføring handler i bunn og grunn om å tilpasse budskapene sine til sin målgruppe, for å øke sannsynligheten for å overbevise disse. Derfor gjelder det på samme måte online. Du må ha grundig kjennskap til din(e] målgruppe(r), deres interesser, vaner, verdier m.m., for å kunne spesifisere budskapene dine til disse. 

I den sammenheng kan Google Analytics blant annet gi deg svar på følgende spørsmål:

  • Hvor mange mennesker besøker hjemmesiden min?
  • Hvor bor de som besøker hjemmesiden min?
  • Burde min hjemmeside være mer mobilvennlig?
  • Hvilke hjemmesider linker til min hjemmeside?
  • Hvilke markedsføringsstrategier sender mest trafikk til min hjemmeside?
  • Hvilke sider på min hjemmeside er mest populære?
  • Hvor mange av mine besøkende på hjemmesiden ender med å kjøpe noe eller melder seg på mitt nyhetsbrev?
  • Fra hvor på hjemmesiden kommer mine kjøpende kunder, og hvor går de etterpå?
  • Hvordan kan jeg optimalisere hurtigheten på hjemmesiden min?
  • Hvilket bloginnhold synes de besøkende mest om?

Derfor kan Google Analytics hjelpe deg med å lære forbrukerne dine bedre å kjenne, samt utvide eller spesifisere målgruppen din, og dermed optimalisere både din outreach og din konverteringsrate.

Ovenstående funkjsoner er verdifulle verktøy for virksomheten. For å få tilgang til alle verktøy og utnytte disse best mulig, krever det derimot at Google Analytics settes opp riktig. 

funktioner er værdifulde værktøjer for sin virksomhed. For at få adgang til alle værktøjer og udnytte disse bedst, kræver det dog, at Google Analytics sættes korrekt op.

Det korrekte oppsett

For å få fullt utbytte av Google Analytics krever det at det er satt riktig opp. Det grunnleggende oppsettet er ikke vanskelig. Skal du derimot sette opp verktøyet for å bruke de mer avanserte funksjonene, som for eksempel bruk av Google Analytics i samspill med Google Adwords, er det mulig å få hjelp hos oss. 

Hos Obsidian  kan vi hjelpe deg med å få satt Google Analytics riktig opp, slik at du kan få fullt utbytte av alle verktøyets funksjoner. 

Vil du vite mer? Du er alltid velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende samtale.

Kontakt oss Kontakt oss Ring: 60 73 60 60, skriv: obsidian@obsidian.dk eller utfyld skjemaet under

Website (required)