Neste steg i webanalysen er å måle både hovedformål og også definere delmål. Med andre ord handler dette punktet om å måle hvor god din hjemmesiden er til å oppfylle delmålene, med henblikk på å oppfylle det overordnede hovedformålet.
Hoveddelen av målingen skal selvfølgelig tas av konverteringsraten. Dette tallet forteller noe om hvor mange av de besøkende på hjemmesiden som ender opp med å kjøpe dine produkter eller tjenester. I tillegg er det også verdifull informasjon å hente i tallene som beskriver delmålene dine.
Vi kjenner deg og bruker det i vårt arbeid
Hos Obsidian Digital tar webanalysene våre utgangspunkt i dyptgående undersøkelser av din hjemmeside, nettbutikk og/eller merkevarer, samt kjennskapsgraden til disse i form av plassering på søkeresultater og linkprofil på nettet og aktivitet på sosiale medier.
Analyse
Dersom en analyse viser at din innsats på markedsføringsområdet og/eller innhold på hjemmesiden ikke lever opp til forventningene. For å lage en ny handlingsplan er det nødvendig å dyppe dypere ned i dataene som målingene dine har gitt, for å forklare hvorfor forventningene ikke er innfridd.
I denne delen av webanalysen inkorporerer vi hos Obsidian Digital alle tenkelige variabler. Vårt fokus ligger derfor på informasjon omkring innhold, trafikkilder, navigasjonsmønster, søk internt og holdninger som de besøkende uttrykker på hjemmesiden, for eksempel i forbindelse med en avstemming.
I prosessen rundt webanalyse inngår flere viktige faktorer:
- For det første skal du ha en klar idé rundt formålet med hjemmesiden din.
- For det andre skal du ’måle’ hjemmesiden utfra tidligere nevnte formål for,
- Å kunne analysere funnene dine og kartlegge punkter til forbedring.
- Til slutt en viktig faktor for webanalyse, å bruke den oppnådde innsikten til å optimere hjemmesiden.
En webanalyse er derfor ikke en prosess man gjennomfører én gang. For å alltid være på forkant med de besøkende, og dermed optimalisere og forbedre utbyttet av hjemmesiden sin, er det viktig å gjennomføre regelmessige webanalyser.
La Obsidian Digital foreta regelmessige webanalyser av hjemmesiden din, og vær i forkant av de tingene som kan sees på bunnlinjen.
Vi optimaliserer deg
Siste steg i en webanalyse omhandler hvordan ens formål best kan realiseres. På bakgrunn av den oppnådde kunnskapen i forrige steg av webanalyseprosessen kan Obsidian Digital optimalisere konverteringsraten på hjemmesiden din, slik at kundene i større grad går fra å være potensielle til permanente.
Optimalisering
På dette stadiet av webanalysen har du nå identifisert noen problemer og/eller steder med plass til forbedring og optimalisering. Nå skal alle resultater og ny innsikt utføres og realiseres på hjemmesiden din.
Å optimalisere en hjemmeside kan være en uoverskuelig og vanskelig teknisk prestasjon – la Obsidian Digital gjøre det for deg.
Fyll ut kontaktskjemaet under og vi kontakter deg snarest!