
Salg på Amazon
Markedsføring på Amazon er bare en av de avgjørende parameterne når du skal selge produktene dine på Amazon.
Det er en meget omfattende kanal, ettersom det krever et sett med kompetanser som strekker seg over flere ulike temaer.
Markedsføring på Amazon er bare en av de avgjørende parameterne når du skal selge produktene dine på Amazon.
Det er en meget omfattende kanal, ettersom det krever et sett med kompetanser som strekker seg over flere ulike temaer.
Amazon består i 2019 av en meget omfattende og sofistikert søkemotor som stiller krav til bedrifter om å ta hensyn til algoritmen (A9) og det tilknyttede PPC-annonseringsverktøyet.
Disse to er avgjørende for ens suksess i forbindelse med en lansering, men spiller minst en like avgjørende rolle lenger inn i prosessen. Det er avgjørende da resultatet av lanseringen kan ha stor betydning for produktets performance på plattformen senere i prosessen.
Sparringspartner med know-how og erfaring i alle ledd av prosessen
Prosessen består av mange ulike trinn, inkludert alt fra onboarding og opprettelse av produktene, til markedsføringen av disse. Ettersom det er en kanal som nordmenn – fortsatt litt – kun bruker til eksport av varene sine, kan det være en stor og lang prosess å komme i gang.
Vi opplever derfor at mange bedrifter har behov for en sparringspartner med erfaring og know-how, som de kan lene seg mot når de gir seg i kast med et prosjekt av denne størrelsen.
Vi hjelper norske bedrifter med hele prosessen – altså med alt fra OnBoarding til markedsføringen. Grunnen til at vi gjør det er at det er på alle deler av denne reise vi opplever at norske bedrifter går i stå. Siden alt skjer på én og samme plattform er mange av disse tingene linket sammen.
Det betyr at dersom noe blir gjort feil i steg 1 kan dette ødelegge hele prosessen i steg 4.
For eksempel kan det påvirke ens organiske plasseringer negativt om man ikke leverer varene i tide. Her går vi inn og gir råd til kundene våre – og finner den løsningen som er mest optimal for å unngå dette. Hvis vi ikke klarer det finner vi en måte å helgarder oss mot situasjoner som dette.
For noen er prosessen strømlinjeformet og kjører som den skal, men for mange andre er det et helt nytt område som også krever rådgivning og sparring i forhold til mye av det praktiske. Inkludert temaer som opprettelsen, FBA-forsendelser, lover, regler og generelt best-practice.
Siden Amazon er en plattform som er tilgjengelig i flere land, hjelper vi også kundene våre med å finne ut hvilket marked som er mest aktuelt for nettopp dem.
Det gjør vi ved å ta utgangspunkt i den konkrete etterspørselen i de gjeldende produktkategoriene, størrelse og konkurranse på de ulike markedene.
Det viktigste poenget når det kommer til salg og markedsføring på Amazon, er at man må gjøre det riktig fra start – i alle ledd av prosessen.
Gjør man ikke det kan det få enorme konsekvenser for ens fremtidige salg og performance på plattformen. Derfor er det viktig at man tar forbehold og ikke bare kaster seg ut i det.