I dag har de fleste nettbutikker et søkefelt. Veldig mange benytter seg av eksterne systemer som synkroniseres med deres produkter og dermed kan gi gode søkeresultater på siden deres. I Amazons spede begynnelse benyttet også de seg av et lignende system.
Få år senere, da mengden bestillinger kontinuerlig økte, måtte de avfinne seg med at denne løsningen ikke var ideell eller tilstrekkelig. De valgte derfor å foreta et oppkjøp av bedriften A9, som den dag i dag er en selvstendig del av Amazon.
A9 har i dag kontorer rundt i hele verden. Viktigst av alt, de har hovedsete i verdens innovations – og software centrum = Sillicon Valley.
I takt med at det kom flere og flere produkter var det ikke lenger nok med en simpel algoritme for å vise brukerne de tingene de lette etter.
Derfor måtte de løpende begynne å utarbeide en algoritme som kunne vise de absolutt mest relevante produktene.
Da Amazon valgte å la andre enn dem selv selge produktene sine på plattformen, ble A9-algoritmen raskt en annonseringsplattform.
Siden det nå har kommet mange flere produkter enn det var i starten, og det hele tiden kommer stadig nye, har algoritmen etter hvert blitt meget kompleks. Sammenlignet med Facebooks og Googles algoritme er Amazons algoritme meget mekanisk anlagt.
Det de har valt å holde fast i er nettopp den mekaniske delen av søkemotoren, som generelt gjør den meget enkel (salg, salg, salg), men med en uendelig mengde muligheter for teknisk optimalisering av produktene.
Hvorfor dette skjedde? Jeff Bezos tanker rundt det. (var den en del af Amazon i early stage)