Traede tilbyr et brukervennlig B2B salgssystem for å administrere og effektivisere ordrer mellom merkevarer og forhandlere.
Annonsering på sosiale medier
Fra starten har Traede målrettet produktene sine mot motebransjen, der nye kolleksjoner, et generelt stort utvalg av produkter og gjentatte bestillinger er en del av hverdagen. Av den grunn var ønsket med annonseringen å nå ut til beslutningstakeren i selskapet. Oppgaven var med andre ord derfor å finne nålen i høystakken, så å si.
Av den grunn anbefalte vi i Obsidian fra starten at Traede brukte annonsering på sosiale medier – nærmere bestemt Facebook og LinkedIn. Dette vil gjøre dem i stand til å finne den spesifikke beslutningstakeren gjennom grundig målgruppeoppsett.
Av de sosiale mediene som ble brukt valgte vi underveis å fokusere 100% på Facebook. Dette var fordi LinkedIns annonseplattform ikke var avansert nok, noe som endte opp med å begrense oss i stedet for å komme oss til gode. Spesifikt var det muligheten for oppbygging av flows, der LinkedIns sporingspiksel ikke tillot brukerdefinerte besøksintervaller (antall dager siden besøk på nettstedet).
Push for å øke volumet
Fra starten har Traede målrettet produktene sine mot motebransjen, der nye kolleksjoner, et generelt stort utvalg av produkter og gjentatte bestillinger er en del av hverdagen. Av den grunn var ønsket med annonseringen å nå ut til beslutningstakeren i selskapet. Oppgaven var med andre ord derfor å finne nålen i høystakken, så å si.
Av den grunn anbefalte vi i Obsidian fra starten at Traede brukte annonsering på sosiale medier – nærmere bestemt Facebook og LinkedIn. Dette vil gjøre dem i stand til å finne den spesifikke beslutningstakeren gjennom grundig målgruppeoppsett.
Av de sosiale mediene som ble brukt valgte vi underveis å fokusere 100% på Facebook. Dette var fordi LinkedIns annonseplattform ikke var avansert nok, noe som endte opp med å begrense oss i stedet for å komme oss til gode. Spesifikt var det muligheten for oppbygging av flows, der LinkedIns sporingspiksel ikke tillot brukerdefinerte besøksintervaller (antall dager siden besøk på nettstedet).
Push for å øke volumet
Av ovennevnte grunn var den første oppgaven å finne noen målgrupper der vi forestilte oss at den spesifikke beslutningstakeren var.
Dette ble oppnådd gjennom CVR-utdrag for relevante bransjer, stillingstitler, gjennomgått e-post og bransjens interesse. Målet her var å «mate» vår retargeting-flyt, som senere ville hente inn menneskene som viste interesse ved å besøke Traedes nettsted.
Nøkkelen til å tiltrekke interesse for publikum her var å bruke video- og lerretformatet med veldig spesifikke annonsetekster som den ideelle kunden lett kunne identifisere seg med.
Evergreen retargeting flow
Etter å ha besøkt Traedes hjemmeside startet en såkalt automatisert eviggrønn retargetingstrøm. Her satte vi opp en flyt av annonser som ble endret hver fjerde dag, avhengig av hvordan besøkende samhandlet med annonsene våre.
Spesielt ble flyten satt opp som en kombinasjon av Lead ads og Click to website-annonser over en 12-dagers periode, hvor vi prøvde å få kontakt med de interesserte. Hensikten med å bruke en evergreen flow med forskjellige annonser, var å oppfylle prinsippet om at vi reagerer på ulikt innhold. I denne prosessen var handlingsfremmende ting avgjørende, der vi enten prøvde å få besøkende til å registrere seg på et webinar, delta på Traedes neste seminar eller motta en telefonsamtale uten forpliktelse. Det var med andre ord ingen annonser som kun prøvde å få målgruppen inn på nettstedet og undersøke Traede på egenhånd.
Annonsering mot kjernepublikum
Etter at vi hadde identifisert publikummet med best ytelse, og skapt nok trafikk til hjemmesiden til å lage en look-a-like-målgruppe på bakgrunn av de besøkende, satte vi opp en ny push-kampanje. Denne ble satt opp som en Lead Ad, der personene som meldte seg fikk tilsendt et whitepaper rundt optimaliseringen av B2B-bedrifter.
Dermed kunne vi gjennom bløte konverteringer hente inn e-posteadresser fra personer som ellers kun måtte jobbe med B2B-bedrifter. På den måten ble det skap kontakt med potensielle kunder.
Resultatet
Traede er et relativt komplekst produkt, noe som betød at det skulle mange touchpoints til for å skape et reelt kjøp. Når det gjelder Facebook var målsetningen å skape relevante leads, som Traedes selgere i etterkant kunne håndtere med deres egen ekspertise.
Gjennom vårt arbeid skapte vi månedlig mellom 5 og 60 leads, alt ettersom vi jobbet med påmeldinger til arrangementer, nedlastinger eller direkte «Ring meg opp»-leads.
Etter å ha hatt et tett samarbeid med Trade gjennom 1½ år hadde bedriften vokst så mye at det ga bedre økonomisk og strategisk mening å ha en intern markedsføringkonsulent som kunne ivareta den digitale markedsføringen for Traede.
Vi er glade på Traedes vegne og ønsker dem lykke til i fremtiden!
