Casen om Schøller stål ved bruk av Adwords
Fokus på tett dialog og tidligere data
Hvis AdWords over lengre tid ikke har prestert, er det naturlig at du som selskap nøler med å fordele markedsføringskronene i den retningen. Heldigvis gjorde ikke Scholler Steel det da de bestemte seg for å fokusere på å la oss administrere AdWords-aktivitetene deres i fremtiden.
De hadde annonsert på AdWords siden 2012 uten særlig suksess. I oktober 2017 traff de et lavt punkt da de kjørte en ROAS (avkastning av annonsebruk) på omtrent 1. Så overtok vi styringen av annonseringen deres på Google.
På den tiden var kontoen utrolig gjennomsiktig. Det var mye data og mange kampanjer der søkeord spiste hverandre opp. I tillegg ble kampanjestrukturen satt opp feil, noe som resulterte i en lavt kvalitetsresultat og dermed en høy klikkpris.
Opprydningsarbeidet skapte de gode forholdene fremover
Det første trinnet var derfor å rydde opp i kontoen, der vi startet i den ene enden med å analysere 5 års data. Dette ble gjort i tett dialog med Schøller Stål, siden de selvfølgelig vet mye mer om produktene og virksomheten deres enn vi gjør.
Det tar lang tid å analysere en så stor konto med så mye data, men det var absolutt verdt det. Basert på dialogen, de analyserte dataene og vår egen analyse av markedet og produktene, begynte vi å utvikle en helt ny, granulær struktur, der den enkeltes søk blir utsatt for en matchende annonse. Dette betydde at den gjennomsnittlige ‘annonserelevansen’ for hele kontoen økte fra omtrent 6 til 9,8. På denne måten ble det samlede kvaitetsresultatet bedre og klikkprisene betydelig lavere.
Kampanjeorientert tilgang genererte 610 % mer i omsetning
Med en kombinasjon av den nye, granulære strukturen og et selektivt utvalg av de rette søketermene, med utgangspunkt i historiske data, har vi allerede den første måneden sett en forbedring i performance. Litt flere salg og vesentlig billigere klikkpriser betød at ROAS akselererte til det firedoble av utgangspunktet.
Vi følte derimot stadig at vi manglet å oppnå fullt potensiale, og vi avtalte derfor å ha et møte for å drøfte neste skritt i prosessen, med spesielt fokus på å øke salgsvolumet. Her kom vi blant annet frem til at det ville være en god idé å kjøre kampanjer på produktene med høyeste avanseprosent.
Det viste seg å være gull verdt. Med nye, ukentlige skreddersydde kampanjeannonser fløy omsetningen til værs.
På bare litt over 3 måneder etter vi overtok kontoen, hadde den samlede omsetningen økt med 581 %, kun overgått av ROAS som hadde steget med over 610%.
Jakten på det fulle potensiale
Etter slike resultater ville det vært svært naturlig å være tilfreds. Men ved å fortatt agere proaktivt og progressivt i tett dialog med bedriften, er vi overbevist om at vi fortsatt er langt unna å ha nådd det fulle potensialet. Vi har derfor allerede nå ny tiltak i pipelinen fremover, i jakten på best mulig performance.

-
581 % vekst i omsetning
-
610 % vekst i ROAS
-
26 % fall i CPC